lördag 31 januari 2009

Insiktsmeditation/vipassana

www.katinkahessenlink.net/tibet/jhana.html
Det här en länk till en instruktiv site på engelska om vipassana, som är den klassiska insiktsmeditationen i buddhismen.
Jag fann siten när jag letade på nätet efter någon bra beskrivning på Jhanas, de olika stadierna eller försjunkenheterna i vipassana.
Jag kommer ihåg när jag själv började mina övningar i meditation. Svårigheterna med att sitta, besvär i knän och rygg, känslor av otålighet, rastlöshet, den till synes oavbrutna tankeverksamheten kring stort och smått.
Men också sällsamma upplevelser i stadier av försjunkenhet. Som att mitt sinne tog sig upp genom taket och ut över nejden omkring vår bostad. Eller tog sig genom väggen till rummet där mina barn låg och sov, för att se på dem. Eller den kväll när jag satte mig ned och klippte juldekorationer i silkespapper enligt meditationes "en-punktsmetod", som är detsamma som att vara totalt närvarande i det du gör. Jag hade börjat klippa i dagsljus. Så småningom kom mörkret, och jag fortsatte klippandet. Till slut tyckte jag att jag behövde en paus, och tänkte att klockan kanske var vid 18-tiden eller något sådant. Den var två på natten! Och granen var dold bakom färggrannt silkespapper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar