tisdag 6 januari 2009

Vartill skall jag ha bloggen? Ett komplement till hemsidan, www.storafamnen.dinstudio.se.och www.storafamnen.com.
En plats för tankar som kommer och går. Kommentarer.
Efter en präktig jul-förkylning har jag nu fått upp näsan igen och det känns som att livet börjar för att fortsätta.

SALIGT ATT GIVA!
Har ni hört talas om Aurobindo? Inte?
Det finns ett Aurobindo-ashram i New Delhi, och det finns ett stort center – Auroville – vid Malabar-kusten i södra Indien.
Aurobindo var en indisk yoga-lärare under förra seklet. Han hade fått västerländsk bildning och uppfostran, men när han började undersöka de indiska traditionerna fann han en rikedom där, som han ville bevara och utveckla. Vid hans död fortsatte hans arbete genom ”The Mother”.
När jag besökte ashramet i New Delhi 2002 fann jag, på mitt nattygsbord, en självbiografi av en hängiven anhängare, kallad ”The Fakir”. När han frågade The Mother om sin uppgift i detta liv, svarade hon:
-To give, and nothing else.
Han klagade över att han inte kunde avstå från sex. Detta, förklarade han i boken, var innan hans dotter hade fötts!
-That also is to give and nothing else, påstod the Mother.

Det finns ett mottagande som är ett givande.
Jag har upplevt det hos två människor under mitt liv.
Två människor, som tagit emot just mina gåvor så att jag fått känna mig som mottagaren!
Den ena är en kvinna som står mig nära i livet, den andra var min nu avlidna meditations-lärare. Syster Amita. Som ger en kvalité i sitt sätt att ta emot. Obeskrivligt.
När jag blev buddhist för många år sedan var det just givandet (dana, i tradtionen) som jag upplevde som den djupaste kvalitén.
Givandet öppnar hjärtchakrat. Då det är som bäst uppstår ett flöde mellan den som ger och den som tar emot, så att det blir ett och samma flöde.

Men sex????
Jo. Här stöter vi på samma patrull som vaktar hetero-normen på de flesta platser i världen. Jag kan ju vända på det. Jag är bra på sånt. Varför inte tvärtom?
Den homosexuella kärleken får finnas, bara den inte finns!
Det är inte fel att vara homosexuell, men att utöva det är fel! Suck o pust. Kvinn blir så trött.
Också hos Aurobindo, såg jag i en av skrifterna som jag skaffade på ashramet. Fy på honom!
Författaren av skriften jämförde homosexualitet med en prostituerad kvinnas heterosexuella tjänster. De homosexuella förödde sin andliga utveckling med sina lättsinnigheter, men för henne fanns det hopp, hon var ju trots allt ”normal”!
Om de sex-köpande männen sades dessutom intet.
Ja, varför inte tvärtom?
Vad vet vi vad den skapande gudomligheten menat med vår sexualitet. Kanske inte så självklart att avsikten var fortplantning? Kanske något annat? Något som har med själva upplevelsen att göra? Närheten, intensiteten, glöden. Energin.
Kanske just fortplantningen blev ett oförutsett resultat som från början varit avsett att vara något helt annat!
Eller så kan vi ju se homosexualiteten som ett naturens eget försök att stoppa alltför stor befolkningstäthet. Miljöförstöring. Krig. Misshandel.
Homosexuella människor skaffar ju också biologiska barn tillsammans. Det sker inga ”misstag” i form av oönskade graviditeter. Varje barn är planerat, önskat, omhändertaget.

DEN EVIGA SELMA
Ja, hon är bra till mycket. Som exempel på författarinna med hustru, bla. Eller konsument av naturmedicin, måhända. Ja, om detta senare kan vi ju bara gissa och fundera lite.
Tex hur blev hon fri som sin förlmaning i barndomen?
Vad gjorde hon hos ”Trollkvinnor” i Värmland? Kanske inte enbart sökte hon stoff till sina berättelser. Kanske hjälp mot den smärta, som hennes dåliga höft ofta förorsakade henne.
I dag ännu mer tabu-belagt än hennes kärleksliv, som ju nu kan resoneras om hit o dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar