torsdag 8 januari 2009

Vad skrattar jag åt?

Vad skrattade jag senast åt?
Hur hon lirkar och manipulerar – sagotanten på tjugan?
Breven ger en bild som jag aldrig drömt om, väl inte varit riktigt intresserad av heller.
Vilket slag av relation de än hade, så nog framgår det tydligt att det handlar om känslomässigt beroende .Svartsjuka, rivalitet, vilja att hålla någon kvar genom löften och försäkran. Barnet som gråter och sparkar. Selmas rädsla att bli övergiven av Valborg och medveten om sin förmåga att ändå hålla henne kvar. Kanske ett ömsesidigt utnyttjande, fastklamrande i en tid då mänskliga relationer bedömdes ur familjens helighet och äktenskapets helgd.
Vilken bild hade jag av henne, om någon? Bilden på tjugan som angår mig bara när jag måste betala eller räkna växel.
Den flitiga författarinnan med stålpennan, pappersarken och bläckhornet. Nils på gåsen. Mårbacka som en kultplats i Värmland.
Eller, som hon själv säger, institutionen som inte längre har något eget liv . . . .
Trots allt framgår det ju inte vad hon tänkte djupast inne. Brev är brev, och skrivna till en mottagre för att denna skall reagera. De kan lika gärna dölja som avslöja hennes verkliga tankar.
Ändå – så nära. Hon dog 1940. Rimligen har jag någon gång stött på någon som kände henne.
Vår tid har annorlunda kläder, och mönster har förändrats, åtminstone på ytan. Men vår tid är närmast arvtagare till tiden, då Selma Lagerlöf levde och verkade. Och hon levde. På riktigt. Om inte annat så framgår detta av breven.
Hur skicklig manipulatör var hon egentligen? Ikon-glansen försvinner, och vem behövde den?
Hon framstår ju faktiskt som en komplicerad människa som vill överleva under besvärliga omständigheter. Det berör mig långt mer än Nils på gåsen.

Och så till något helt annat –
Åt detta skrattar jag inte. Israels beteende mot Hamas och palestinierna. Sluta bomba nu!
Hur det än ser ut ur ett historiskt perspektiv, ingenting löses med Israels attacker på Gaza-remsan.
Att det är kontraproduktivt visar sig ju också bla genom att i Sverige bosatta och till kriget oskyldiga judar blir attackerade utan egentlig orsak.
I alla fall har jag skrivit på Avaaz upprop.

1 kommentar:

  1. Nu har de blivit en hel artikel om Selma på http://kulturspegeln.se/
    Gå gärna dit och läs!

    Och länkar hit gör jag oxå! :-)

    http://stellaspiritsingsscott.blogspot.com/

    SvaraRadera